Köpvillkor – Konsument

Dessa villkor gäller från och med 2024-10-09

Om Rekomaskin

Rekomaskin är ett varumärke som ägs och drivs av Maskinförsäljning Sverige AB org.nr: 559385-7823 (”Rekomaskin”, ”vi” eller ”oss”) som har sitt säte i Östersund. Företagets postadress är Ställverksvägen 1, 831 52 Östersund. Du som kund ingår avtal med oss.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett e-postmeddelande till info@rekomaskin.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. Avtal har ingåtts först när vi har bekräftat din beställning. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@rekomaskin.se eller ringa oss på 063-123275.

Vid beställning av en skräddarsydd maskin som inte tillhör ordinarie sortiment förskottsfaktureras du 30% av det totala beloppet.

Efter att vi mottagit förskottsbetalningen skickas beställningen vidare till leverantören och din maskin produceras.

Innan din maskin levererats till angiven leveransadress ska fakturan vara fullbetald.

Rekomaskin har rätt att avbeställa orden om det visar sig att produkten är slutsåld eller inte längre finns i sortimentet eller inte är möjlig för leverantören att tillverka.

Leverans

Våra normala leveranstider på lagerförda varor är 1-7 arbetsdagar, vilket dock kan överskridas beroende på transportörens kapacitet.

Ej lagerförda eller skräddarsydda maskiner skickas vanligtvis inom 6-20 veckor. Det tar i normala fall ca 30 dagar att tillverka en maskin och ca 60 dagar för vår leverantör att frakta den till oss.

OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast nästföljande arbetsdag.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@rekomaskin.se.

För att kunna genomföra leveransen förutsätter vi att det finns framkomlighet för lastbil med släp vid den angivna leveransadressen. Som kund är det ditt ansvar att ta emot godset vid leveranstidpunkten. Om det inte finns någon notering om att en bakgavellift krävs, förväntar vi oss att du som kund kan bistå med lossningen, även om det krävs exempelvis traktor eller hjullastare för att kunna lossa godset ur lastbilen.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är exklusive moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Ångerrätt

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument (privatperson) rätt att ångra ditt köp. Ångerrätten gäller för produkter och du måste meddela säljaren inom 14 dagar efter att du har tagit emot leveransen om att du vill utnyttja ångerrätten

För att kunna använda ångerrätten måste produkten returneras till oss i närmast oförändrat skick som när du mottog den. Du har rätt att undersöka produktens egenskaper och funktion, men om produkten har hanterats mer än vad som är nödvändigt kan du bli ansvarig för eventuell värdeminskning. Om du ångrar ditt köp måste du returnera produkten. Rekomaskin har rätt till ersättning för värdeminskning som beror på att du har hanterat produkten mer än nödvändigt. Alla produkter måste returneras till Rekomaskin inom en rimlig tid, senast 14 dagar efter att du meddelat oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Eventuell fraktkostnad för returen betalas av dig som konsument.

Vid nyttjande av ångerrätt:

Du som konsument måste meddela oss att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss via e-post till info@rekomaskin.se och vara oss tillhanda inom ångerfristen.

I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du ska omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du som konsument ansvarar för returfrakt och produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprungligt emballage.

På återbetalningsbeloppet har vi rätt att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Ångerrätten gäller inte vid köp av:                                                                         

Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller behäftad med fel när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentlagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Hur går du till väga vid reklamation?

Eventuella fel ska alltid reklameras till service@rekomaskin.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, ersätter vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentlagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

Ansvarsbegränsning

Utöver det ansvar vi har enligt gällande konsumentlagstiftning har Rekomaskin inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av fel eller dröjsmål. Rekomaskin ansvarar inte för förlust i näringsverksamhet.

Rekomaskin har inget ansvar för några skador som uppstår på grund av felaktig användning av produkten.

Rekomaskin har inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför vår kontroll. Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör eller kund och eller andra faktorer utanför vår kontroll.

Rekomaskin tar inget ansvar för av leverantör angivna specifikationer är korrekta eller för att produkterna vid ett senare testtillfälle inte uppnår av leverantören angivna testvärden då produkterna är testade under särskilda förhållanden och testvärden därför kan skilja sig åt från fall till fall.

Rekomaskin ansvarar inte för skador för felaktigt nyttjande av produkten eller skador som uppkommit vid vårdslös användning eller andra skador som uppkommit av nyttjandet av produkterna.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt dock är inte detta alltid möjligt.

Det är köparens ansvar att säkerställa att kvaliteten och livslängden på produkten eller dess komponenter uppfyller köparens förväntningar innan ett eventuellt köp genomförs. Om inget annat avtalas eller om köparen inte beställer tilläggstjänster som efterkontroll av tillverkad produkt, är det köparens ansvar att efter leveransen av produkten kontrollera och justera exempelvis, kopplingar, bultar, ventiler, remmar och andra komponenter som kan ha en destruktiv inverkan på produkten. En stor del av varan är redan monterad från fabrik och det är upp till kunden att säkerställa att eventuella bultar, komponenter, skruvar, kopplingar osv är åtdragna och funktionsduglig. Det är köparens ansvar att kontrollera och justera komponenter efter leverans för att säkerställa deras funktion.

Vi reserverar oss också för leverantörers testvärden och andra data som leverantören tillhandahåller då produkterna kan vara testade i särskilda förhållanden och riktigheten i leverantörens data därför kan skilja sig från fall till fall.

Faktura

Fakturans betalningsvillkor är alltid 10 dagar om inget annat anges i din order. För att handla mot faktura behöver vi ditt personnummer. Följande förutsättning ska vara uppfyllda för handla mot faktura:

  • Du ska vara över 18 år.
  • Du ska vara folkbokförd i Sverige.
  • Inga betalningsanmärkningar.
    .

Om kund ej betalar innan förfallodatum tillkommer en påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 8 % per månad. Vid utebliven betalning efter påminnelse överlämnas fakturan till inkasso.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, oftast innebär detta att en kreditupplysning görs. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig om du är privatperson. Om du inte blir godkänd som kreditkund, tar vi ny kontakt och kommer överens om hur betalning sker.

Behandling av personuppgifter

För information om vår behandling av personuppgifter m.m., vänligen besök vår Integritetspolicy.

Garanti (Reservdelsgaranti)

Rekomaskin har normalt sett 12 månaders reservdelsgaranti på nya maskiner. Du kan även förlänga din garanti till 2 respektive 3 år beroende på produkt.

Reservdelsgaranti omfattar bara reservdelen, ej andra kostnader som arbete, restid, besöksavgift, frakt etc.

Vad innefattar garantin (reservdelsgaranti)

För att din garanti ska gälla måste din produkt hanterats på normalt sätt och inte använts och påfrestats utöver det vanliga.

Det är kunden som är skyldig att ombesörja nödvändig service samt bevisa att detta skett vid eventuellt garantianspråk. Kunden ska även skicka in serviceanvisningar som följer med till info@rekomaskin.se.

Vid felaktig hantering eller misskötsel så gäller inga garantier likväl om ej service utförts regelbundet enligt anvisningarna.

Kvittot för produkten gäller som garantibevis. För att reservdelsgarantin ska gälla behöver Rekomaskin ta del av underlag som styrker det felaktiga komponenterna, antingen via bilder eller filmer, som påvisar fabrikationsfelet.

Kunden står för frakten för den felaktiga delen om det krävs av tillverkaren. Rekomaskin står för frakten på garantiprodukten som skickas till Kunden. Rekomaskin står inte för några kostnader utöver detta.

Rekomaskin står inte för några kostnader av bytet av den felaktiga produkten så som servicetekniker egen tid etc. Vi hjälper dig gärna med frågor samt tar dig i kontakt direkt med tillverkarnas experter om ni önskar.

Vad omfattas inte av vår garanti?

Det är viktigt att notera att vår garanti inte täcker vissa specifika områden, inklusive:

  1. Lackskador: Vår garanti omfattar inte kosmetiska skador som lackskador, lacksläpp eller färgavskrapningar på maskinen. Vi rekommenderar att du tar hand om din maskin för att hålla den i bästa möjliga skick.
  2. Korrosion: Även om våra maskiner är konstruerade för att motstå korrosion så gott som möjligt, täcker garantin inte skador orsakade av korrosion eller rostbildning.
  3. Yttre Skador: Repor, bucklor eller andra yttre skador som inte påverkar maskinens funktion omfattas inte av vår garanti.


Vårt Åtagande

Oavsett ovan angivna undantag är vårt mål alltid att erbjuda dig den bästa möjliga maskinen och kundservicen. Om du stöter på problem med din maskin, oavsett om det omfattas av garantin eller inte, tveka inte att kontakta vår kundtjänst. Vi finns här för att hjälpa dig med att lösa problem och hålla din maskin i drift.

Vi ser fram emot att hjälpa dig att välja rätt maskin för dina behov och att ge dig den bästa möjliga kundupplevelsen.

Ändringar i de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med order och/eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I händelse av att tvist med konsumenter inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”), se arn.se.

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Om vi inte kan komma överens eller om du är missnöjd med ARNs beslut ska tvister slutligt avgöras i svensk allmän domstol.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med lag.